Thursday, March 5, 2009

TAJUK DRAMA

Pening bila nak cari tajuk yang sesuai. Pihak RTM nak tajuk yang komersial. Tak nak tajuk Tijah, Munah. Nak tajuk yang boleh dijual. Sekali orang tengok tajuk tu, orang akan nak tengok ceritanya. Kata panel RTM, Eurofine ni tak pandai cari tajuk. Saya akui. Tapi taklah semuanya tak sedap. Ada gak yang menarik dan catchy. Di sini saya letak tajuk-tajuk telemovie yang diterbitkan pada tahun 2008 hingga 2009:-


1) Sapu Bersih
2) Bila Syaitan Berbisik
3) Kembali
4) Melukut Yang Ganteng
5) Sisa Bahagia
6) Andai Ku Tahu
7) Senyumlah Papa
8) Mentadak
9) Taj Mahal Untuk Mama
10) Airmata Buaya
11) Ash & Aeri
12) Sedahan Tak Seranting
13) Dia Yang Kucinta
14) Demi Kasih
15) Mil
16) Teduhan Kasih
17) Puisi Buat Anis
18) Bidadari Mimpi
19) Alfi Di Hati Ibu
20) Genggam Tak Tiris
21) Lemas Dalam Cinta
22) Nasi Gadang
23) Kita Berdua
24) Pesan Mak
25) Bebaskan Rindu
26) Kasih Zahra
27) Aku Punya Kamu
28) Cari Pasal
29) Mama Nenek
30) Airmata Ibu
31) Azam
32) Mat Bunga
33) Teratak Kasih Tok Mak
34) Lafaz Bukan Mainan
35) Syawal Buat Bonda
36) Sumbang Senada
37) Banding
38) Ratu Gelak
39) Terlebih Sudah
40) Defisit Jiwa

Tepat 40 buah telemovie tak termasuk drama bersiri. Terasa bangga jugak boleh buat telemovie sebanyak itu dalam masa 12 bulan. Bermula bulan Mac 2008 sehingga kini. Terfikir jugak dalam diri, di mana Eurofine di tahun-tahun sebelum ini...Alhamdulillah. Rezeki anak-anak.

Berbalik cite tajuk, ada ketikanya saya dan rakan-rakan lain memerlukan 4 jam hanya untuk satu tajuk. Ada ketikanya pulak dah ada tajuk, cerita tak ada lagi, macam cite Pabila Syaitan Berbisik. Ada masa hantar sinopsis ke RTM pakai tajuk lain. Panel tak suka dan suruh tukar. Kalau Lazam punya tajuk mesti yang tradisional, klasik. Mula-mula nak gelak jugak, nak tolak, tapi bila fikir dan tenung-tenung rasa ok pulak. Dan RTM pun suka. Antara tajuk diberi Lazam yang saya, Zu dan Datin anggap klasik macam Genggam Tak Tiris, Sedahan Tak Seranting. Tapi menarik jugak sebenarnya. Tak tahulah penonton di luar sana macammana. Lazam bukan main hepi bila tajuknya dipilih. Semangat dia semakin membara. Bagus bila ada Lazam dalam meeting konsep. Ada penyeri, kata Datin.

1 comment:

  1. Salam,
    best betul cerita bila syaitan berbisik tu lakonan ayu raudhah mantap betul, ayu raudhah slah seorang pelakon yang harus diberi perhatian oleh produser kat malaysia ni.

    ReplyDelete