Saturday, March 21, 2009

IMIGRESEN SUBANG

Imegresen Subang yang berdosa! Berdosa kerana mungkir pada janji! Piagam pelanggan yang dilanggar tanpa sepatah kata maaf! Begitulah....

Ceritanya: -
Nak pi Italy, pasport lak dah nak tamat tempoh bulan July ni. Anak saya, Aezie Nur pun masih belum ada pasport lagi. Nak tak nak, mahu tak mahu, terpaksala jugak pergi buat pasport. Tapi pada mulanya saya tak kisah sebab bila baca piagam pelanggan Imigresen, kalau dah buat bayaran jam 3.30 pm, pasport akan siap dalam masa 2 jam. Hebat!
Jadi pada hari Rabu kelmarin, jam 8.10am saya tiba di Jabatan Imigresen Subang. Punyala ramai umat kat situ. Mungkin pasal cuti sekolah. Nak ambik nomborpun terpaksa beratur sebab orang yang nak bagi nombor tu kena pastikan semua borang dan lain-lain butiran lengkap diisi. Mujur jugak saya dah ambik gambar siap-siap dan dah isi form yang didownload dari internet. Kalau tak lagi naya. Jam 9.20 baru dapat nombor 095! Sementara tunggu nombor dipanggil, saya pekena teh tarik dan kuih di restoran berhampiran - satu-satunya restoran yang ada. Jam 11.20, nombor saya dipanggil. Semuanya lengkap dan tidak punya sebarang masalah. Selepas itu tunggu lagi nombor dipanggil untuk buat bayaran. Hairan jugak, kenapala tak bayar terus masa serah borang tu. Tapi saya masih tak kisah. Perkara kecik jer. Jam 12.25 tghari saya buat bayaran. Dan kali ini saya benar-benar geram bila pompuan yang ambik bayaran tu bagitahu yang pasport saya cuma akan dapat esok! Alasannya - ramai orang dan memang tak sempat siap. Selamba kacang aje dia cakap. Dia tak tahu yang saya datang dari Nilai, dukung anak lagi, terpaksa berulang ke Slim River, Perak untuk ambil abang saya lagi... Tapi apa dia peduli. Bukan masalah dia. Semua tu masalah saya.


Buat Piagam Pelanggan konon! Piagam campak ke laut, kesopanan campak ke longkang. Mujurlah hari itu Tuhan bagi kesabaran yang melampau kepada saya. Alhamdulillah. Saya sedikit tenang walaupun marah. Esoknya, pergi sekali lagi - bawa kereta pergi balik sejauh 530km lagi untuk mengambil pasport. Itulah kepayahan yang sendiri terpaksa tanggung. Imegresen Subang masih di situ - berdosa pada manusia seperti saya. Mujurlah saya cuma akan datang lagi 5 tahun. Kalau 1 tahun, biarlah saya melancong kat Port Dickson jer... tak payah pakai pasport.

1 comment: