Thursday, November 4, 2010

TERBAIK

Arini pilihanraya kecil Dun Galas dan Parlimen Batu Sapi. Lantak depa la nak pilih sapa pun. Yang pasti kenala pilih yang terbaik. Nak mencari yang terbaik bukannya senang. Sayapun mengalami perkara yang sama bila kena mencari yang terbaik. Bukan calon suami sebab ramai calon dah memang tak terbaik (hehehe...org lelaki jgn duk marah no!....saya duk minat kat zakuan, dia plak x minat kat saya....hehehe). Saya duk tengah cari konsep cerita yang terbaik. Byk kengkawan duk hantar sinopis kat email, tapi citer biasa-biasa aje. RTM suh cari citer yang hebat. Peningla kepala akak. Semalam semasa meeting proposal ngan RTM, sorang penilai yang cantik bergaya duk mintak saya buat citer yang 'meremang' bulu tangan. Yang dia maksudkan bukan cerita seram, tapi cerita hebat dan terbaik. Contoh macam telemovie yang ditulis oleh Mazlan Manan, Baran. Tahniah buat cik abang kite yg duk kecik hati kat kita di T'ganu tu. Hehehe . Cuma kengkadang, terbaik bagi kita, tak terbaik kat orang lain. Hebat bagi kita, tak hebat bagi orang lain. Macam pemimpin jugak. Kita kata pemimpin yang terbaik ialah Najib, tapi ada orang kata Nik Aziz, yang berhaluan kiri kata Lim Kit Siong. Yang berhaluan belakang plak kata, Anwar Ibrahim. Macam-macam 'baekkk punye...'

Mencari cerita yang terbaik pada saya memang sukar. Pernah beberapa kali saya menjadi juri bagi pertandingan penulisan skrip Finas suatu ketika dulu, bila para juri berbincang, memang terdapat ketidakseimbangan pendapat. Tetapi akhirnya terpaksa jugalah pilih yang terbaik berdasarkan undian. Maknanya, jika sampai ada undian bermakna sesuatu yang terbaik itu sifatnya bukan satu, bukan utuh, bukan juga total.

Namun bukan bermakna apabila maksud terbaik itu boleh dipertikai, kita mengambil jalan mudah untuk buat sesuka hati atau merajuk atau putus asa dsb. Kita harus cuba juga mencari yang terbaik, paling tidak bagi satu majoriti penilai. Bagi saya itu satu cabaran dan saya rasa dengan adanya cabaran kita akan jadi terbaik....(walaupun dlm perasaan sendiri....hahaha)

Selamat mengundi! Hidup Tun Mahathir!

3 comments:

  1. ayat post yang last tu yang terbaekkkk !!

    -yati-

    ReplyDelete
  2. Az , I have a story.... best punya but u will have to wait this April!!! i like your blog. My kinda woman!

    ReplyDelete