Thursday, November 11, 2010

PENULIS DAN BOMOH

Kalau ada penulis skrip yang rasa teraniaya, rasa dizalimi atau cuba nak cari kerjaya lain, saya cadangkan p jadi bomoh! Kerjaya bomoh ni senang cari makan. Bomoh tak pernah kena tipu macam penulis skrip sebab depa yang banyak tipu orang. Lagipun, satu Malaysia percaya kat bomoh. Yang kaya, yang miskin, ahli politik, ahli muzik, ahli sukan. Pendek kata, apa jer yang tak kena boleh mintak bomoh selesaikan. Siti Balqis hilang, cari bomoh, nak nombor ekor cari bomoh, bila kemarau cari bomoh hujan, bila kedai tak laku, kena mintak tolong bomoh pulihkan, kalau anak demampun cari bomoh. Hilang kerbaupun tanya bomoh. Apa lagi kalau tiba musim pilihanraya. Semua cari bomoh. Kalau kalah depa kata bomoh Rosmah lagi hebat. Kalau macamtu pilihanraya akan datang kira BN mesti menangla sebab Rosmah ada bomoh. Nak wat camana, Anwar tak main bomoh, dia main 'bo' jer. Gitula agaknya. Kira hebat betul peranan bomohni!

Saya sebenarnya duk heran sangat, awatla yang duk percaya bomoh nie? Pandai satu dua tiga ayat Quran dah mengaku ustaz, dah mengaku bomoh handal. Bukan tak pernah ada kes bomoh kerat orang, bomoh rogol orang, bomoh tipu duit, bomoh itu dan bomoh ini, tapi memang dasar manusia tu mudah lupa - bak kata Tun M. Memang betul! Tapi bomoh bukan dari kalangan Melayu aje. Ada gak bomoh India, ada gak bomoh Cina macam Lee Meng Wah yang hari ni kena hukum penjara 5 tahun dan 3 sebatan. Padan muka dia, dan padan gak dengan muka orang yang percaya sangat ngan bomoh tu. Saya bukan tak simpati pada orang yang teraniaya, tapi orang yang teraniaya tu patutnya dah belajar dari pengalaman orang-orang lain. Yang duk percaya gak tu apa pasal? Kononnya bomoh boleh hilangkan sial. Sial tu macammana? Ker yang sial tu ialah si bomoh?

Mana pergi bomoh hujan yang orang selalu duk panggil masa nak buat kenduri kendara? Awat bomoh ni tak p berhentikan hujan kat Kedah sampai Kedah banjir teruk? Tapi percaya atau tidak, nanti musim kenduri bulan 12 ni, orang akan panggil gak bomoh hujan nie. Tu pasal saya kata kerjaya bomohni memang menguntungkan. Sapa-sapa jer boleh jadi bomoh. Tak perlu ada kelayakan akademik. Janji bijak menipu.

Macam penulis skrip jugak. Orang lulus SRP jer pun boleh jadi penulis asal saja punya minat, punya pengalaman atau punya pengamatan rapi tentang hidup dan kehidupan. Tak semestinya orang yang ada diploma, ijazah, master atau palbagai title lain dalam penulisan boleh menjadi penulis skrip yang kreatif. Apa lagi yang dapat title secara palsu. Yang payah ialah menghasilkan idea atau mencari cerita yang original. Bukan ceduk dari HBO atau amik cerita dari cerita-cerita lama dan diubahsuai. Macammana nak kembangkan idea, bagaimana nak tulis ikut format yang betul, semuatu boleh belajar dengan cepat dan mudah.

Jadi, saya menyeru kepada semua manusia di luar sana, sesiapa sahaja termasuk para saintis, arkeologist, pemandu teksi, treler, penganggur, pembuat roti canai atau penoreh getah, anda memang boleh jadi penulis skrip selagi anda punya minat dan punya cerita untuk dikongsi bersama. Tapi jika tidak yakin atau takut ditipu, baik jadi bomoh jer la....






2 comments:

  1. Boleh panggil bomoh untuk pikat abang Asmara?!!!!

    ReplyDelete
  2. kalaulah boleh....huhuhu. Nnti kena kelar plak ngan maria farida....

    ReplyDelete