Friday, May 15, 2009

FANIZA SAIYED YEOP

Semalam sepatutnya 3 proposal telemovie dibentangkan di RTM termasuklah satu yang ditulis oleh Faniza bertajuk Wan Dah Urut. Dua tajuk lain ditulis oleh Nurhalim selepas perbincangan bersama panel kreatif Eurofine bertajuk Demi Delima dan Tetamu Malam. Malangnya Faniza tidak dapat hadir kerana bapanya Saiyed Yeop meninggal dunia pada hari saya memberitahunya pasal meeting tersebut (13/5/09) Takziah buat Fani dan semoga Allah cucuri rahmat diatas roh aruah.

Saya kenali Fani dah lama iaitu semasa bekerja di Serangkai Filem lagi. Dia seorang yang kreatif dan pastinya banyak cakap. Bila saya kerja di Eurofine, dia pernah jadi pengarah untuk beberapa episod rancangan majalah bertajuk Perspektif. Selepas itu Fani yang bertubuh comel ni jadi suri rumah sepanjang masa dan mula menulis skrip. Banyak skripnya yang disiarkan di TV3 dan RTM bersama syarikat Eurofine dan lain-lain syarikat. Antara hasil tulisannya yang diterbitkan oleh Eurofine ialah drama bersiri Noktah Pilu yang akan ditayangkan bermula 29 Mei ini jam 11 malam di TV2 lakonan Jehan Miskin, Zulhuzaimy, Jalaluddin Hassan, Aida Razwil, Tony Eusoff, Rima Melati, Wan Elyas, Eizlan Yusof dan Dian P.Ramlee.

Selain dari drama tersebut, skrip yang ditulis oleh Faniza pada tahun 2009 ialah telemovie Pabila Syaitan Berbisik, Airmata Buaya, Teduhan Kasih, Bidadari Mimpi, Pesan Mak, Cari Pasal, dan Tiada Lagi. Sekarang Faniza sedang menulis sebuah drama bersiri bertajuk Sara Akashah yang akan melibatkan penggambaran di Vietnam, insyaallah. Boleh dikatakan Faniza adalah seorang penulis skrip yang prolifik. Dalam buat kat Eurofine dia masih mampu menulis untuk Kak Ton - Zaitun Mohd Jiwa, kakak ipar Dato' Siti Nurhaliza. Hebat kawan saya yang sorang ni! Kata Faniza, dia nak cari duit banyak-banyak dan nak buat rumah besar 19 bilik! Heran jugak tu.... Siapala yang nak duduk kat bilik-bilik yang banyak tu.... Anak 3 orang jer.

Walau bagaimanapun saya bangga dengan dia dan saya tahu aruah Saiyed Yeop jugak bangga punya anak yang kreatif dan hebat macam Syarifah Faniza!

No comments:

Post a Comment